Program "Szkoła Promująca Zdrowie"
WHO
Program WHO, rozwijany w Polsce od 1991 r. pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Zdrowia oraz Ministra Sportu i Turystyki.

Cele programu:
  • promocja zdrowia i profilaktyki wśród dzieci i młodzieży;
  • tworzenie środowiska społecznego i fizycznego sprzyjającego zdrowiu dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej uczniów, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi;
  • wspieranie i rozwój kompetencji uczniów i pracowników szkoły w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Uczestnicy: klasy 1-8

Koordynatorzy: Karolina Terlicka, Agnieszka Szwedzik, Agnieszka Kociniak, Danuta Proszowska.


Projekt edukacyjny pn.: "Warszawa - Miasto Niezwyciężone"
Fundacja "Towarzystwo Projektów Edukacyjnych" we współpracy z Łódzkim Kuratorem Oświaty, Delegaturą w Piotrkowie Trybunalskim.
Warszawa - Miasto Pamięci i Bohaterów to symbol oporu przeciwko terrorowi niemieckiemu w czasie II wojny światowej. Uczniowie mieli okazję obejrzeć film historyczny oraz wysłuchać wspomnień i relacji świadków dramatycznych wydarzeń z okresu wojny i okupacji.

Konferencję zaszczycili swoją obecnością: Marszałek senior Sejmu RP Antoni Macierewicz, Wicemarszałek Województwa Łódzkiego Zbigniew Ziemba , Dyrektor Delegatury Kuratorium Łódzkiego w Piotrkowie Trybunalskim Tomasz Trzaskacz.

Kolejnym punktem projektu były lekcje historii o Mieście Niezłomnym, konkurs historyczny oraz wystawa o tym samym tytule. Projekt przeznaczony był dla uczniów klas ósmych.
Projekt zakończył się koncertem , który odbył się w MCK PGE Giganty Mocy w Bełchatowie.

W koncercie wystąpili Darek Malejonek oraz zaproszeni goście: Renata Przemyk, Natalia Niemen, Marika, Ania Szafraniec i Ola Nowak (zespół "Dziewczyny"), Mona, Lilu, , Damian Ukeje, Tomasz Mackiewicz, Tomasz Drozdek T.ETNO, Kacper Popek.

Patronat honorowy nad projektem objął Antoni Macierewicz.


Autorski program profilaktyki narkotykowej "Będę szczęśliwy"
mgr Iwona Jaros - pedagog
W roku szkolnym 2022/2023 w Publicznej Szkole Podstawowej nr 4 w Radomsku realizowany będzie autorski program profilaktyki narkotykowej "Będę szczęśliwy". Programem zostanie objęta cała społeczność szkolna i jego głównym celem będzie wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne w podejmowaniu właściwych decyzji między innymi: wyrabianie umiejętności asertywnego odmawiania oraz wykształcanie nawyku zdrowego stylu życia.
W ramach realizacji w/w celów zaplanowano szereg akcji oraz konkursów profilaktycznych.

Odbędą się lekcje wychowawcze, które mają na celu promowanie zdrowego stylu życia wśród uczniów oraz poznawanie sposobów radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów bez sięgania po substancje uzależniające.

Zrealizowany będzie Szkolny dzień życzliwości: "Serdeczna poczta - Chwyć za długopis i napisz co dyktuje Ci serce. Dobro w Twoich oczach zasługuje na więcej" dla klas 1-8. Każda klasa lub pojedyncze osoby napiszą kilka miłych słów do koleżanki lub kolegi w celu nawiązania pozytywnych relacji rówieśniczych oraz przełamywania barier emocjonalnych.

Konkursy:
  1. Konkurs na ulotkę profilaktyczną "Wolnym być" dla klas 4-8.
  2. Konkurs plastyczny "Nie dla nałogów, tak dla zdrowia i pasji" dla klas 1-3.
  3. Quiz nt. faktów i mitów dotyczących narkotyków dla klas 7-8.
  4. Konkurs dla klas 4-8 na nagranie Profilaktycznego Tik-Toka o tematyce antynarkotykowej.
  5. Konkurs literacki "Dopalacze kradną życie" dla klas 7-8.
Celem konkursów będzie wzrost wiedzy nt. skutków zażywania narkotyków, zainspirowanie do działania w zakresie profilaktyki narkomani, promowanie zdrowego stylu życia oraz wzmocnienie poczucia własnej wartości.

Odbędą się również zajęcia z pracownikami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nt. profilaktyki uzależnień. Będą dotyczyć zapobiegania wszelkim przejawom demoralizacji i uzależnień oraz ukazanie zagrożeń jakie niesie za sobą zażywanie narkotyków i dopalaczy. Uczniowie będą ćwiczyć zachowania asertywne, a przede wszystkim mówienia "nie" bez zrywania dobrego kontaktu.


Ogólnopolski Projekt "Empatyczna klasa"
Szkoła Podstawowa nr 23 im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Toruniu.
Projekt jest skierowany jest do uczniów szkół podstawowych. Ma na celu kreowanie postawy lojalności, współpracy i pomocy wśród dzieci i młodzieży. Założeniem projektu jest rozwijanie u dzieci i młodzieży umiejętności odczuwania stanów emocjonalnych innych osób oraz reagowania na dany sposób zachowania.
W tym roku projekt jest odpowiedzią na kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ogłoszone przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w roku szkolnym 2022/2023 tj.:
  • wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji,
  • rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych,
  • wsparcie edukacji informatycznej i medialnej.
Szczegółowe cele projektu zakładają:
  • rozbudzanie wrażliwości na potrzeby innych ludzi,
  • zrozumienie pojęć: empatia, nietolerancja, stereotypy,
  • nabywanie umiejętności wczuwania się w stany emocjonalne i sytuacje innych ludzi,
  • uczenie dostrzegania pozytywnych cech w innych,
  • integracja zespołu klasowego,
  • budowanie u dzieci i młodzieży świadomości własnych uczuć,
  • kształtowanie pozytywnych postaw społecznych oraz niwelowanie negatywnego zachowania dzieci i młodzieży poprzez włączenie jej w działalność wolontariatu,
  • wyrabianie zdolności do samomotywacji,
  • wyrabianie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych -przezwyciężanie uprzedzeń, przesądów,
  • uświadomienie konieczności doskonalenia zdolności empatycznych,
  • kształtowanie kompetencji kluczowych.

Koordynator: mgr Iwona Jaros


Ogólnopolska Kampania Profilaktyczna "Zachowaj Trzeźwy Umysł"
Stowarzyszenie Producentów i Dziennikarzy Radiowych.
Zachowaj Trzeźwy Umysł (ZTU) to nazwa ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej, podejmującej problem profilaktyki uzależnień. Jej celem jest promowanie konstruktywnych postaw zdrowego stylu życia oraz atrakcyjnych dla dzieci i młodzieży aktywności prospołecznych jako alternatywy wobec wielu zachowań ryzykownych, szczególnie picia alkoholu, zażywania narkotyków oraz stosowania przemocy.

Kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł realizuje cele poprzez ścisłą współpracę z samorządami lokalnymi w całym kraju. Każdego roku do zaangażowanych w akcję miast i gmin trafiają zestawy edukacyjne w postaci różnorodnych wydawnictw informacyjnych, dotyczących profilaktyki zachowań niepożądanych adresowanych do dzieci, rodziców i nauczycieli. Umożliwiają one przeprowadzenie warsztatów tematycznych w placówkach oświatowych oraz inicjują wiele lokalnych inicjatyw związanych z profilaktyką zachowań negatywnych.

Ważnym elementem tych działań są: konkursy dotyczące profilaktyki zachowań ryzykownych, szkolenia dla nauczycieli, konferencje dla specjalistów zajmujących się profilaktyką, badania ankietowe wśród dzieci i młodzieży. Co roku kampanii towarzyszy inny motyw i hasło przewodnie.
W roku szkolnym 2022/2023 kampanii towarzyszy hasło "Rosnę zdrowo!"

Główne cele kampanii w bieżącym roku szkolnym:
  1. EDUKACJA UCZNIÓW w zakresie zdrowego stylu życia, uwzględniającego takie obszary jak: zdrowe odżywanie, aktywność fizyczna, zdrowie psychiczne, dobre relacje szkolne oraz rodzinne.
  2. PROMOWANIE KONSTRUKTYWNYCH POSTAW zdrowego stylu życia oraz atrakcyjnych dla dzieci i młodzieży aktywności prospołecznych jako alternatywy wobec wielu zachowań ryzykownych, szczególnie picia alkoholu, zażywania narkotyków czy stosowania przemocy.
  3. WSPARCIE WYCHOWAWCZE RODZICÓW, w tym wskazanie środowiska rodzinnego, jako tego, które stanowi najważniejszy czynnik ochronny przed zachowaniami ryzykownymi.
  4. EDUKACJA UCZNIÓW I RODZICÓW w zakresie umiejętnego planowania czasu (równowaga między aktywnością, wypoczynkiem a snem).
  5. WZMACNIANIE wśród uczniów kompetencji społecznych.
Podczas realizacji programu uczniowie kształtują:
  • kreatywność,
  • umiejętność zadawania pytań i szukania na nie odpowiedzi,
  • poszukiwanie i rozwój poczucia własnej wartości,
  • budowanie asertywnej postawy.
> Koordynator: mgr Iwona Jaros


Europejski Tydzień Kodowania
inicjatywa realizowana przez wolontariuszy i wspierana przez Komisję Europejską.
Europejski Tydzień Kodowania to oddolna inicjatywa, w ramach której świętujemy kreatywność, rozwiązywanie problemów i współpracę poprzez programowanie i inne działania związane z technologią. Główną ideą stojącą za wydarzeniem jest promowanie programowania poprzez pokazywanie młodzieży i dorosłym sposobów na realizację pomysłów przy pomocy kodu, rozwiewanie wątpliwości i mitów otaczających te umiejętności oraz gromadzenie zmotywowanych jednostek w celu wspólnej nauki.


Projekt pt. "Na co dziś ochota - rower czy piechota" w ramach "Zielonej Flagi"
Fundacja dla Edukacji Ekologicznej
Zielona Flaga jest międzynarodowym wyróżnieniem przyznawanym w programie Eco-Schools (EkoSzkoły). Celem programu jest podnoszenie świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży szkolnej poprzez działania na rzecz efektywnego wykorzystania energii i surowców oraz zrównoważonej gospodarki odpadami (w tym recyklingu) w szkołach i ich otoczeniu.

W ramach ubiegania się o wyróżnienie Zieloną Flagą w roku szkolnym 2022/2023 szkoła realizowała projekt pt. "Na co dziś ochota - rower czy piechota". Założonym celem ogólnym było zwiększenie liczby uczniów docierających do szkoły rowerem/pieszo. Koordynatorzy: mgr Karolina Terlicka, mgr Agnieszka Szwedzik


Trzymaj formę
Główny Inspektor Sanitarny, Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz Fundacja Żywność, Aktywność Fizyczna i Zdrowie
Celem ogólnym programu jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki. Kształtowanie zmiany postaw i zachowań związanych z prawidłowym żywieniem,odpowiednią jakością zdrowotną żywności i aktywnością fizyczną.Dostarczanie wiedzy i umiejętności korzystania z informacji zamieszczonych na opakowaniach produktów spożywczych. Program "Trzymaj Formę!" pomaga rozwijać zainteresowania uczniów i poszerza ich wiedzę o świecie. Realizowany jest metodą projektu, dzięki czemu wykracza poza podstawę programową i programy nauczania szkoły. Projekt służy promocji aktywności fizycznej, uczy prawidłowego, czyli zróżnicowanego i zbilansowanego sposobu odżywiania się dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności indywidualnej za zdrowie i zasady wolnego wyboru.

Koordynator: mgr Anetta Łacisz


CMI - Centrum Mistrzostwa Informatycznego
Politechnika Łódzka. Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki
W naszej szkole w tym roku po raz drugi odbywały się zajęcia z ogólnopolskiego projektu grantowego, którego celem jest podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej oraz aktywizacji młodzieży uzdolnionej informatycznie. W ramach tego projektu nauczyciel prowadzący zajęcia uczestniczył w cyklicznych zajęciach, na których poszerzał swoją wiedzę z algorytmiki, programowania w językach Scratch, Python oraz C++, matematyki dyskretnej i kombinatoryki jak również sztucznej inteligencji, robotyki oraz metodyki. W tym roku szkolnym w zajęciach brały udział dwie grupy. Grupa pierwsza do której należeli uczniowie z klasy 4 B składała się z 15 osób. Zajęcia odbywały się cyklicznie na których poszerzaliśmy umiejętności programowania robotów, uczyliśmy się pracy w grupach i rozwiązywania problemów algorytmicznych. Do grupy drugiej należeli uczniowie klas 8. Grupa składała się z 8 osób. Zajęcia odbywały się cyklicznie na których uczyliśmy się różnych języków programowania, składaliśmy roboty różnego typu oraz uczyliśmy się tworzyć projekty na drukarkę 3D.Na zajęciach poszerzaliśmy wiedzę którą z algorytmiki, programowania i robotyki.
Zajęcia odbywały się od września do końca maja.

Centrum Mistrzostwa Informatycznego zapewniało nam uczestnictwo w prestiżowym projekcie o zasięgu ogólnopolskim, w tym możliwość stałego kontaktu ze społecznością z renomowanych polskich uczelni technicznych, a także kooperację środowisk dydaktycznych na polu uczelni wyższych i nauczycieli szkolnych.

Koordynator projektu: mgr Joanna Mielczarek


Laboratoria Przyszłości
Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją programu było stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Celem tej inicjatywy było wspieranie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości mogliśmy zakupić nowoczesny sprzęt elektroniczny do którego zaliczamy między innymi drukarkę 3D, skaner 3D, mikro kontrolery, roboty do samodzielnego składania i programowania, nowoczesny sprzęt fotograficzny oraz mikrofony nagłowne oraz doposażyć pracownię fizyczna w mierniki elektroniczne oraz wysokiej klasy teleskop. Dzięki temu możemy urozmaicać nasze zajęcia lekcyjne jak i koła zainteresowań, rozwijać umiejętności naszych uczniów i poszerzać ich wiedzę oraz umiejętności oraz dokumentować każde przedsięwzięcie przez nas realizowane.