Program "Szkoła Promująca Zdrowie"
WHO
Program WHO, rozwijany w Polsce od 1991 r. pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Zdrowia oraz Ministra Sportu i Turystyki.

Cele programu:
  • promocja zdrowia i profilaktyki wśród dzieci i młodzieży;
  • tworzenie środowiska społecznego i fizycznego sprzyjającego zdrowiu dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej uczniów, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi;
  • wspieranie i rozwój kompetencji uczniów i pracowników szkoły w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Uczestnicy: klasy 1-8

Koordynatorzy: Karolina Terlicka, Agnieszka Szwedzik, Agnieszka Kociniak, Danuta Proszowska.


Program "Poznaj Polskę 2021"
Minister Edukacji i Nauki
Cele programu:
  • Uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży poprzez umożliwienie im poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki.
  • Wspomaganie realizacji podstaw programowych.
  • Urozmaicenie zajęć lekcyjnych, dzięki czemu nauka nabierze praktycznego wymiaru.
  • Uczenie się oparte na praktycznym odkrywaniu śladów historii czy też eksperymentowaniu w centrach nauki stworzy uczniom warunki do zdobywania nowych umiejętności w niepowtarzalnym środowisku edukacyjnym.
Przyznawane przez Ministra w formie dotacji celowej środki finansowe przeznaczane są na dofinansowanie wycieczek szkolnych związanych z priorytetowymi obszarami edukacyjnymi wskazanymi przez Ministra - wykazy punktów edukacyjnych dla klasy 1-3 i 4 - 8 szkół podstawowych.

Dla kl. 1-3 wycieczka 30.11.2021 r.
  • miejsce: Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie oraz Centrum Nauki Kopernik w Warszawie;
  • koszty: 9165,00 zł - koszt całej wycieczki; dofinansowanie ze środków MEiN - 3672,00 zł.
Dla kl. 4-8 wycieczka 30.11.2021 r.
  • miejsce: Zamek Królewski w Warszawie oraz Centrum Nauki Kopernik w Warszawie;
  • koszty: 6450,00 zł - koszt całej wycieczki; dofinansowanie ze środków MEiN - 3413,00 zł
Koordynator programu w szkole - mgr Agnieszka Szwedzik


Ogólnopolski Projekt "Centrum Mistrzostwa Informatycznego"
Lider projektu Politechnika Łódzka. Partnerzy: Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Politechnika Warszawska, Gdańska, Wrocławska, Akademia Górniczo-Hutniczą w Krakowie i Stowarzyszeniem I love Math.
Jest to ogólnopolski projekt grantowy, którego celem jest podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej oraz aktywizacja młodzieży uzdolnionej informatycznie. Projekt "Centrum Mistrzostwa Informatycznego" stanowi kompleksową koncepcję wzmocnienia polskiej edukacji informatycznej ukierunkowanej na kształcenia uzdolnionych uczniów przy zaangażowaniu najlepszych uczelni technicznych w kraju. Projekt wzmocni u uczniów chęć rozwoju zainteresowań z zakresu algorytmiki i programowania.
Każdy grantobiorca otrzymuje zestawy edukacyjne do kształcenia z wykorzystaniem programowalnych systemów robotycznych.

Dzięki udziałowi w projekcie "Centrum Mistrzostwa Informatycznego", uczniowie uczestniczący w zajęciach w ramach kół informatycznych mają nie tylko możliwość rozwoju swoich zainteresowań i talentów, ale również szansę na wykorzystanie i sprawdzenie swojej wiedzy w zawodach algorytmicznych i projektowych, jakie będą organizowane.

W grancie przewidziane jest:
  • 288 godzin szkoleń na jednej z 5 najlepszych uczelni technicznych w Polsce,
  • zestaw edukacyjny złożony z robotów z dodatkowymi modułami,
  • dostęp do materiałów dydaktycznych i scenariuszy zajęć,
  • mentoring i opiekę ekspertów na najwyższym poziomie.
Jest to 3 edycja projektu.

W naszej szkole po raz pierwszy odbywały się zajęcia z ogólnopolskiego projektu grantowego, którego celem jest podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej oraz aktywizacji młodzieży uzdolnionej informatycznie. W ramach tego projektu nauczyciel prowadzący zajęcia uczestniczył w cyklicznych zajęciach, odbywających się na Politechnice Łódzkiej, poszerzając swoją wiedzę z algorytmiki, programowania w językach Scratch, Python oraz C++, matematyki dyskretnej i kombinatoryki jak również sztucznej inteligencji, robotyki oraz metodyki. Dzięki udziałowi w tym projekcie otrzymaliśmy roboty m-Bot, na których mogliśmy rozpocząć swoją przygodę z robotyką. Do grupy należeli uczniowie klas 8. Grupa składała się z 8 osób. Zajęcia odbywały się cyklicznie na których uczyliśmy się różnych języków programowania, składaliśmy roboty różnego typu, poszerzaliśmy umiejętności programowania robotów, uczyliśmy się pracy w grupach i rozwiązywania problemów algorytmicznych.

Koordynator: mgr Joanna Mielczarek


Europejski Tydzień Kodowania
inicjatywa realizowana przez wolontariuszy i wspierana przez Komisję Europejską.
Europejski Tydzień Kodowania to oddolna inicjatywa, w ramach której świętujemy kreatywność, rozwiązywanie problemów i współpracę poprzez programowanie i inne działania związane z technologią. Główną ideą stojącą za wydarzeniem jest promowanie programowania poprzez pokazywanie młodzieży i dorosłym sposobów na realizację pomysłów przy pomocy kodu, rozwiewanie wątpliwości i mitów otaczających te umiejętności oraz gromadzenie zmotywowanych jednostek w celu wspólnej nauki.


Międzynarodowy projekt edukacyjny "Emocja"
Międzynarodowy projekt edukacyjny Emocja skierowany jest do uczniów przedszkoli, szkół podstawowych, świetlic, szkół ponadpostawowych, szkół polonijnych oraz ośrodków szkolno-wychowawczych z terenu całego kraju oraz zagranicznych szkół polonijnych.

Cele ogólne projektu:
  • Kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
  • Rozbudzanie w dzieciach wiary w siebie oraz własne możliwości.
  • Aktywizacja dzieci i młodzieży na zrozumienie emocji i uczuć innych osób.
  • Integracja zespołu klasowego.
  • Współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.
  • Wychowanie do wartości takich jak empatia, wyrozumiałość, szacunek i wrażliwość.
  • Tworzenie sytuacji budujących wrażliwość dziecka, empatię i szacunek wobec innych kreowanie wartości i norm społecznych poprzez współdziałanie z instytucjami i organizacjami będącymi źródłem istotnych wartości.
Koordynator: mgr Iwona Jaros


Trzymaj formę
Główny Inspektor Sanitarny, Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz Fundacja Żywność, Aktywność Fizyczna i Zdrowie
Celem ogólnym programu jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki. Kształtowanie zmiany postaw i zachowań związanych z prawidłowym żywieniem,odpowiednią jakością zdrowotną żywności i aktywnością fizyczną.Dostarczanie wiedzy i umiejętności korzystania z informacji zamieszczonych na opakowaniach produktów spożywczych. Program "Trzymaj Formę!" pomaga rozwijać zainteresowania uczniów i poszerza ich wiedzę o świecie. Realizowany jest metodą projektu, dzięki czemu wykracza poza podstawę programową i programy nauczania szkoły. Projekt służy promocji aktywności fizycznej, uczy prawidłowego, czyli zróżnicowanego i zbilansowanego sposobu odżywiania się dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności indywidualnej za zdrowie i zasady wolnego wyboru.

Koordynator: mgr Anetta Łacisz


Ogólnopolska Kampania Profilaktyczna "Zachowaj Trzeźwy Umysł"
Stowarzyszenie Producentów i Dziennikarzy Radiowych.
Zachowaj Trzeźwy Umysł (ZTU) to nazwa ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej, podejmującej problem profilaktyki uzależnień. Jej celem jest promowanie konstruktywnych postaw zdrowego stylu życia oraz atrakcyjnych dla dzieci i młodzieży aktywności prospołecznych jako alternatywy wobec wielu zachowań ryzykownych, szczególnie picia alkoholu, zażywania narkotyków oraz stosowania przemocy.

Kampania Zachowaj Trzeźwy Umysł realizuje cele poprzez ścisłą współpracę z samorządami lokalnymi w całym kraju. Każdego roku do zaangażowanych w akcję miast i gmin trafiają zestawy edukacyjne w postaci różnorodnych wydawnictw informacyjnych, dotyczących profilaktyki zachowań niepożądanych adresowanych do dzieci, rodziców i nauczycieli. Umożliwiają one przeprowadzenie warsztatów tematycznych w placówkach oświatowych oraz inicjują wiele lokalnych inicjatyw związanych z profilaktyką zachowań negatywnych.

Ważnym elementem tych działań są: konkursy dotyczące profilaktyki zachowań ryzykownych, szkolenia dla nauczycieli, konferencje dla specjalistów zajmujących się profilaktyką, badania ankietowe wśród dzieci i młodzieży. Co roku kampanii towarzyszy inny motyw i hasło przewodnie. Pierwsza kampania rozpoczęła się 23 listopada 2001 roku w 12 gminach powiatu poznańskiego. W ciągu 20 lat jej funkcjonowania przystąpiło do niej ponad 2000 samorządów z całej Polski.

Koordynator: mgr Iwona Jaros